Intressemässan

Idag var det inte en vanlig skoldag utan var på skolan i 1 och en halv timme innan alla 1:or drog till stan för att gå på flustret. För er som inte bor i Uppsala så är flustret uppsalas populäraste nattklubber men själva stället är lokaler som man kan hyra till olika event.
Intressemässan mening är typ att få ungdomar att engagera sig i olika saker, politiskt och inte politiskt. Så det fanns olika partin där. Typ vänstern, KD och Centern såg jag. Sen skulle man gå på workshops och jag valde Jornalist i 30 min och då var det chefredaktören för tidningen word som höll i det.
 
Tidningen word är en tidning som görs av gymnasie elever i Uppsala. Word handlar om sådant som unga tycker är intressant. Därför är det redaktionen som bestämmer innehållet. Word läses av hälften av Uppsalas gymnasieelever, enligt 2013 års läsarundersökning. Word är Sveriges enda tryckta lokala ungdomsmagasin, och har funnits sedan 2006.
 
Det var faktikst ganska intressant och jag anmälde mig till och med att börja jobba på word. Det verkar som en kul grej men jag vet inte om jag fått "jobbet" om man kan säga så. Om man jobbar på word får man inte betalt man bara gör det för en rolig sak och det är ju gaska kul om ens jobb kommer med i en tidning som så många läser!
 
På alla dom här plasterna kan du få tag på ett exemplar av det senaste nummret av word :)
 
Gymnasier
Boland, Celsius, Cultus, Ekeby, GUC, ITG, Fyris, Hagströmska, Internationella, JB, Jensen, Jälla, Katedral, Kunskaps, Linné, Livets Ords Kristna Gymnasium, Lundellska, Realgymnasiet, Rosendal, Thoren, Uppsala Praktiska, Uppsala Waldorf, Uven, Yrkesplugge
 
Högstadier (endast vissa klasser)
Vaksalaskolan, Gluntens Montessoriskola, Gränbyskolan, Eriksbergsskolan, Stavby skola, Gottsundaskolan, Ärentunaskolan, Livets Ords Kristna Skola
 
Andra ställen
Alla elevhem inom Uppsala gymnasieboende, samtliga fritidsgårdar, Grand, Genomfarten, Ungdomens hus, Fyrisgården, Vox Publicum, Uppsala stadsbibliotek och biblioteksfilialerna, bokbussarna, Knivsta bibliotek, Akademiska Sjukhusets patientbibliotek, Mottagningen för unga vuxna, Ungdomshälsan, St Pers kyrka, ungdomsenheterna Uppsala kommun
 
Dessutom får de här varje nummer
Ledamöterna i barn- och ungdomsnämnden, socialnämnden för barn och unga, utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden, idrotts- och fritidsnämnden samt kulturnämnden; kontoret för barn, unga och arbetsmarknad; kommunstyrelsen; P4; TV4 Uppland; UNT; Uppsalatidningen; 18 minuter; Ungdomsstyrelsen; Seco Uppsala; Uppsala Föreningsråd; Diskrimineringsbyrån; Röda korset Uppsala; Rädda Barnen Uppsala; Tris; UVB gymnasiet

 

Nu ska jag fortsätta kolla på Pacific Rim och sen är det sängdax :)

 

Så här ser senaste nummret ut och om ni trycker på bilden så kommer ni till words egna hemsida där ni dessutom kan läsa det här nummret och gamla nummer :)

 
Kommentarer

Har du något att säga till mig?

Vad heter du?
Är du här ofta?

E-mail: (den ser bara jag)

Har du någon blogg?

Lämna din kommentar:

Trackback
Om Mig
Elizaveta, 20, Uppsala.

Välkommen till min värld!
I bloggen får du följa mig, Elizaveta, som i dagsläget pluggar till att bli präst i Svenska kyrkan. Du får utöver mina studier även följa med i min vardag med fästman och hund samt planer inför stundaned bröllop och annat roligt! Jag hoppas du trivs här, och har du några frågor är det bara att kommentera!