Måste man läsa boken först?

Vi fick den här kommentaren på mitt inlägg om the mortal instruments, och jag tycker verkligen inte man måste ha läst böckerna för att fatta filmen. Ta t.ex the hobbit, du kan fatta handligen FÖR ATT FILMEN ÄR BRA GJORD eller Harry Potter, samma där du fattar handligen för att filmen är bra gjord. Om du inte fattar handligen är det inte för att du inte har läst böckerna det är bara för att filmen inte är tillräckligt bra gjord. Nu säger jag inte heller att the mortal instruments är dålig för det är den inte, den kunde bara ha varit bättre.
 
Sen finns det ju till och med personer som inte ens kan läsa böckerna innan filmer, och sen finns det dom som måste läsa böckerna innan. Själv är jag en person som kan läsa böckerna om jag tycker dom är så intressanta! Jag har läst alla the hunger games innan jag såg den första filmen annars har jag inte läst böcker som har blivt film.
 
Så vad tycker ni?
 
Tycker ni att vem som helst förstår att man måste läsa böckerna innan man ser en film som är bok baserad eller tycker ni helt enkelt att man kan kolla på filmen innan man vill läsa böckerna eller tycker ni att man
behöver läsa böckerna över huvudtaget?
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Lisa

På vissa filmer tycker jag det. T ex TMI eller ID (en parallell bokserie till TMI skriven av Cassandra Clare) den är ganska svår att fatta utan att ha läst böckerna, därför att den är så informationsrik! Jag tror säkert 2:an (om den kommer) blir lättare att hänga med i (om man sett 1:an) utan att ha läst böckerna. Men typ Hobbit eller LOTR är ju helt annorlunda gjord så de går inte ens att jämföra!

Någon ni skulle kunna jämföra med är Twilight, för den är gjord på samma typ av sett, men storyn är inte lika kompliserad och första filmen inleder bra.

Jag har själv läst böckerna på alla serier jag nämner i min kommentar, och tycker mig grunda dem bra!

Och åter igen, jämför inte en bra filmad, bra berättad bok/film som LOTR med TMI. De är på helt olika levlar och det är en skam att de blir jämförda!

2013-11-02 @ 21:19:49

Har du något att säga till mig?

Vad heter du?
Är du här ofta?

E-mail: (den ser bara jag)

Har du någon blogg?

Lämna din kommentar:

Trackback
Om Mig
Elizaveta, 20, Uppsala.

Välkommen till min värld!
I bloggen får du följa mig, Elizaveta, som i dagsläget pluggar till att bli präst i Svenska kyrkan. Du får utöver mina studier även följa med i min vardag med fästman och hund samt planer inför stundaned bröllop och annat roligt! Jag hoppas du trivs här, och har du några frågor är det bara att kommentera!