The Fault in Our Stars

Boken heter The Fault in Our Stars (felet i våra stjärnor) och är skriven av författaren John Green, förkortning TFIOS. På svenska heter boken Förr eller senare exploderar jag. När jag för första gången såg den svenska versionen av boken blev jag irriterad av att den hette som den heter, men när man läser boken fattar jag varför den heter som den gör. Dock tycker jag den borde hetat Felet i våra stjärnor som är den korrekta översättningen av bokens originaltitel.

 

Boken handlar om 17 åriga Hazel som aldrig kommer att bli frisk igen. Det har hon vetat sedan dagen då hon fick sin cancerdiagnos för tre år sedan. Hazels mamma anmäler Hazel till kyrkans stödgrupp för unga med cancer. En dag när Hazel kommer till stödgruppen så möter hon den frisk förklarade Augustus Waters också kallad Gus.

Det här är en berättelse om cancer, visst, men det är framförallt en förkrossande vacker och gripande historia om livet, Hazel Grace och Gus. Om att vara ung och ändå stå med ena foten i graven. Om att tro att man aldrig mer kommer att bli glatt överraskade. Om att få sin sista önskan uppfylld.
Att få beröras på så många sätt, skratta, komma till insikter och gråta, är litteratur när den är som allra bäst.

 

Dom karaktärer jag tänker dra upp är 3 stycken. Såklart har vi ju de två huvudpersonerna som hela boken handlar om. Gus och Hazel. Men boken har också en till person som jag fastnade för. Han heter Isaac.

Hazel är som sagt en 17 årig tjej som aldrig kommer bli frisk igen. Hon har sköldkörtelcancer med metastas i hennes lungor. På grund av sin cancer måste hon gå runt med syre tank och nasala kanyler vart hon än går. I boken beskrivs hon med brunt kort hår och gröna ögon. Min egen uppfattning av Hazel är att hon är en tjej som vet att hon kommer dö och det är inte något hon går runt och försöker glömma. Hon kommer dö och det är bara att inse det så därför är hon ganska ärlig. Hon är en tuff tjej och man måste bara älska henne.

Augustus är en 17 årig kille. Boken beskriver honom som väl bygd med brunt hår och vatten blåa ögon.  Augustus är frisk förklarad från sin cancer, dock saknar han ett ben tack vare sin cancer.  Min egen uppfattning av Augustus är verkligen en down to earth kille, en sådan där kille som man verkligen vill vara vän med. Han är som Hazel ärlig, sen är han också ganska spontan och tar en dag i taget och ser vad den ger. Jag gillar verkligen Augustus och skulle verkligen vilja ha honom som vän för det känns som sagt att det är en person som verkligen håller en nere på jorden.

Nu till Isaac. På något sätt fastnade jag för Isaac när jag läste boken. Man får inte veta så mycket om Isaac i boken, det enda man får veta är att han är blond och att han saknar ett öga och istället har ett glasöga på grund av sin cancer och har glassögon som gör att man får sådär stora ögon. Isaac är också bästa vän med Augustus och anledningen till var Augustus och Hazel träffas från första början.  Min egen uppfattning av honom är att han är som Augustus, en kille som är down to earth och som man verkligen skulle vilja vara vän med. Han är också ärlig som Augustus och Hazel. Jag vet inte vad som fick mig att fastnat för Isaac i boken men på sättet han beskrivs på bara tar en med stor och hans relation till Hazel och Augustus är så fin så man måste älska Isaac.

 

John Green har verkligen lyckats med den här boken. Jag skrattade och grät och ville ha mer. Det är enastående bok. När man närmar sig slutet så är man rädd för att vända blad för man vill inte att den ska ta slut. Jag vet inte hur många gånger jag läste, kollade hur många sidor jag hade kvar, läste, kollade hur många sidor som var kvar. Gjorde det säkert tusen gånger och sen när jag vände sista bladet och såg den tomma sidan så blev jag bara tom. Det saknades så mycket. Man har så många frågor i huvudet när boken väl är slut som när man tänker tillbaka i boken får svar på. Boken tar verkligen första plats av mina favoriter. Sättet John green skriver på är underbart och man älskar det, det är väldigt unikt. Därför tycker jag att man ska läsa boken på originalspråket som är engelska och inte på svenska. Jag har ju som sagt inte läst boken på svenska men jag tror verkligen inte den toppar originalspråket på något sätt.

Boken får 5 av 5 från mig. Om jag kunde skulle jag ge den mer för det är verkligen en bok jag kommer tvinga mina barn allt läsa.

 

Quotes från boken!

“Some people don't understand the promises they're making when they make them," - Hazel

"Right, of course. But you keep the promise anyway. That's what love is. Love is keeping the promise anyway.” – Isaac

“It's a metaphor, see: You put the killing thing right between your teeth, but you don't give it the power to do its killing.” – Augustus

Källor:

http://www.bokus.com/bok/9789163873669/forr-eller-senare-exploderar-jag/

http://thefaultinourstars.wikia.com

http://www.goodreads.com/quotes/tag/the-fault-in-our-stars

Sen såklart är boken och mina egna ord dom största källan av den här recensionen. Ni kan köpa boken här: http://www.adlibris.com/se/bok/the-fault-in-our-stars-9780525478812

 
Kommentarer

Har du något att säga till mig?

Vad heter du?
Är du här ofta?

E-mail: (den ser bara jag)

Har du någon blogg?

Lämna din kommentar:

Trackback
Om Mig
Elizaveta, 20, Uppsala.

Välkommen till min värld!
I bloggen får du följa mig, Elizaveta, som i dagsläget pluggar till att bli präst i Svenska kyrkan. Du får utöver mina studier även följa med i min vardag med fästman och hund samt planer inför stundaned bröllop och annat roligt! Jag hoppas du trivs här, och har du några frågor är det bara att kommentera!